Att man tävlar inom spel har funnits så länge man kunnat spela mot varandra.Atari höll den första videospeltävlingen, Space Invaders Tournament, 1980. Det lockade mer än 10 000 deltagare. Den här turneringen, och andra liknande som kom under de följande åren, sådde fröna av vad som så småningom skulle bli eSports.När 1990-talet kom, hade turneringar för arkad- och konsolspel blivit allt vanligare, med företag som Nintendo och Blockbuster som sponsrade mästerskapen.
Under denna period blev också datorn accepterad att spela på och i och med detta kom de första riktiga eSports tävlingarna. 1997 hölls Red Annihilation-turneringen och detta anses ha varit den första riktiga eSports turneringen. Drygt 2 000 människor deltog. Förstapriset i turneringen var en Ferrari, så priserna redan då var värdefulla. Spelet man tävlade i var Quake. Cyberathlete Professional League grundades kort efter turneringen och blev en av de första stora spelligorna. Senare samma år höll CPL sin första turnering och året efter erbjöd det redan 15 000 dollar i prispengar. Det bildades fler turneringar och ligor i slutet av 1990-talet men CPL var den som var störst.
Esporten växer snabbt
År 2000 lanserades World Cyber Games och Electronic Sports World Cup, båda stora internationella turneringar som fortfarande hålls varje år.Major League Gaming (MLG) lanserades 2002 och är nu den största och mest framgångsrika i eSports-ligorna, med många spel i olika genrer.Nu är MLG, liksom de flesta eSports-turneringar, främst sett på nätet, men även en stor live-publik. Vårmästerskapet år 2012 sågs av över fyra miljoner tittare och slog flera andra sportevenemang i tittarsiffror.Andra stora turneringar är det svenska Dreamhack och en sydkoreans liga vid namn Global StarCraft II League (GSL). GSL har mer än 60 miljoner tittare runt om i världen och anses av många vara den mest prestigefyllda.Den typ av genre som nu dominerar i eSporten är Multiplayer Online Battle Arena (MOBA) där man bara kan kontrollera en karaktär på slagfältet, vilket gör att man blir tvungen att förlita sig på andra spelare för att tillsammans besegra fienden. Det populäraste spelet i denna genre är League of Legends (LoL) vilket har över 30 miljoner spelare och turneringar som erbjuder miljoner i prispengar.
Spel och prispengar
De fem populäraste eSport spelen år 2017 är Dota 2, Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends, Heroes of the Storm och Call of Duty; Infinite Warfare. Det är alltså spel i genrerna fantasy, förstapersonskjutare och action.I år, 2017, har det hittills hållits över 3 000 turneringar, från små turneringar med småpengar i potten till de allra största med flera miljoner dollar i potten. Den turnering som de senaste åren haft mest prispengar är The International där man tävlar i Dota 2. The International 2017 spelades för sjätte året i rad i Seattle framför en live-publik på ungefär 17 000 och sågs online som mest av ungefär 10 miljoner människor, de flesta från Kina. Prispengen låg på hela 24,7 miljoner dollar vilket delades på de 18 bästa lagen. Laget som kom på första plats bestod av 5 spelare från 5 olika länder och delade på drygt 10 miljoner dollar.
Att tävla i eSport kommer antagligen få mer utrymme än det redan får idag, med direktsändningar på stora Tv-kanaler istället för nischade kanaler och online som det är idag.Det blir intressant att se hur eSporten kommer utveckla sig i och med att nya spel och nya sätt att spela på kommer komma.