Efter succén med Pong så utvecklades spelupplevelserna väldigt mycket. Arkadhallarna var där man spelade sina videospel och man betalade med mynt. Dock var det inte många nya spel som lanserades under resten av 1970-talet, men bland dom finns bland annat Space Invaders och Asteroids. Ursprungligen släpptes Space Invaders endast i Japan då det var utvecklat där, men kom kort därefter att lanseras även i USA. Det är ett av de allra tidigaste skjutspelen där man med en laser ska skjuta ner så många utomjordingar som möjligt för att få poäng. Utvecklaren av spelet, Tomohiro Nishikado, inspirerades av dåtidens science fiction som Star Wars.
Spelet Space Invaders skulle så småningom komma att bli ett av de mest populära arkadspelen någonsin. Asteroids som lanserades året efter påminner om Space Invaders och även tidigare arkadspel. Syftet är att skjuta sönder asteroider och UFO:n med laser. Spelet blir svårare och svårare desto längre tiden går då mängden asteroider ökar. Även detta spel blev mycket populärt på väldigt kort tid.
Konkurrensen gör sig påmind
Det som är intressant med just denna tidsperioden är att Space Invaders släpptes 1978 av Taito, inte Atari. Atari svarade året efter, 1979, med spelet Asteroids, och det var nu som de riktigt klassiska och mer utvecklade spelen började utvecklas vilket märks på spellanseringar och förändringen av spelindustrin på 1980-talet.Att fler och fler hade tillgång till hemdatorer i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet drev även på utvecklingen. Det fanns i början av 1980-talet en uppsjö av enkla spel till hemdatorer men de var ganska mediokra. Samtidigt utvecklades och lanserades kända arkadspel fortfarande som slog igenom stort. Det handlade bland annat om Missile Command, Pac Man och Donkey Kong. Om man bortser från Missile Command, som också var ett skjutspel, så började man försöka förnya sig.De senaste 10 årens populära arkadspel handlade alla om skjutspel. Men nu kom nya sorts spel som Pac Man och Donkey Kong som inte alls påminde om de tidigare spelen som spelades i arkadhallarna. Kanske kände man på sig att man var tvungen att förändra spelen annars skulle hemdatorerna ta över.
1982 – året då hemdatorn tar över
Året efter Donkey Kong släpptes så släpptes även hemdatorn Commodore 64. Datorn gjorde sig känd för att ha väldigt mycket bättre grafik än den andra hemdatorerna på marknaden. Dessutom så såldes den billigt och datorn fanns att köpa på många olika sorters affärer. Marknadsföringen var aggressiv och man erbjöd rabatter mot inlämnande av andra videospelskonsoler. Strategin var att sälja datorerna väldigt billigt, även om man gjorde förlust på det, för att få datorn såld till så många som möjligt och det man skulle tjäna pengar på var försäljningen av spel och program som man kunde köpta till datorn. Deras strategi lyckades och Commodore 64 blev världens mest sålda hemdator genom tiderna med 17 miljoner sålda enheter. Konkurrenterna gav upp, de kunde inte matcha priset, och Commodore var den som nu ägde marknaden. Till följd av det så kraschade marknaden för dator- och videospel och den enda överlevande var nu Commodore 64 som hade marknaden nästan helt för sig själv, ända tills Nintendo släpptes och började sin resa mot att bli en av de populära spelkonsolerna.